3. Metodo
Werkwijze
Werkwijze
Jullie gaan in groepjes werken. In overleg met jullie docent worden werkgroepjes van 3 leerlingen gevormd.
Elke groep bedenkt een eigen naam (uiteraard in het Italiaans).
Het moet natuurlijk een geschikte naam zijn voor een reiscommissie!
Jullie moeten eerst de taken binnen de groep verdelen. Iedereen krijgt een uitvoerende taak (‘Guida turistica’, ‘Esperto cinematografico’ of ‘Esperto di cucina’) én een administratieve taak (compiti organizzativi:‘Presidente’, ‘Editore’, ‘Regista’). Bekijk vooraf de taakomschrijvingen:
2a. Guida turistica
2b. Esperto cinematografico / 2cProgramma a sorpresa
Verdeel daarna in overleg de taken binnen de groep. Beslis ook met z’n allen of jullie een filmavond gaan organiseren of een ander verrassend avondprogramma.
Bekijk eerst met z'n allen de website van het hotel waar jullie zullen logeren. Dit zal de vertrek- en aankomstplaats van alle excursies zijn. Jullie moeten daarom ook zijn positie op het plattegrond van Rome noteren. Die staat ook aangegeven op de website van het hotel.
Verdeel het beschikbare budget onder elkaar en spreek duidelijk een datum af wanneer iedereen klaar moet zijn met de opzet van zijn programmagedeelte.
Gebruik hiervoor het Planningsformulier.
Maak ook alvast een afspraak voor jullie volgende vergadering.
Tijdens de volgende vergadering van jullie reiscommissie gaan jullie alle programma-onderdelen bekijken zoals ieder van jullie heeft opgezet; waar nodig verbeteren jullie nog hier en daar wat. De hele groep moet het eens worden over de keuzes die door elk commissielid zijn gemaakt.
Jullie gaan ook goede argumenten (in het Nederlands) bedenken die doorslaggevend kunnen zijn voor de andere leerlingen om voor jullie programma te kiezen.
Tevens gaan jullie alvast afspreken hoe jullie (Nederlandse) presentatie eruit moet zien: wat doen jullie in de map die uitgedeeld wordt, wat nemen jullie eventueel nog mee om te laten zien (voorwerpen? foto’s? voorproefje van een gerecht?…)
Spreek een datum af wanneer iedereen klaar moet zijn met de definitieve versie van zijn programma-onderdeel en maak een afspraak voor jullie derde (en laatste) vergadering. Gebruik tijdens de vergadering weer het planningsformulier. (Word document of Google Doc)
Tijdens de laatste vergadering worden de definitieve programma’s in een map verzameld. De ‘Editore’ verzamelt het materiaal en zorgt ervoor dat de mappen voor het begin van jullie presentatie aan de klas worden uitgedeeld. De ‘Presidente’ controleert nog voor de zekerheid dat alle gegevens erin staan en dat de kosten die jullie maken binnen het budget zijn gebleven. De ‘Regista’ maakt een draaiboek (Word-versie - Google Doc-versie) voor jullie presentatie: wie zegt wat en in welke volgorde, wie neemt wat mee. Het is de bedoeling dat iedereen iets over alle drie programmavoorstellen gaat vertellen.
Jullie moeten ook beslissen of jullie tijdens de presentatie gebruik willen maken van een overhead projector of eventueel een beamer (als de school erover beschikt). In dat geval zorgt de ‘Editore’ ook voor de nodige sheets of voor het Power Point document (eventueel samen met de ‘Presidente’).
Na de vergadering levert de ‘Regista’ een kopie van het draaiboek bij jullie docent in en geeft door welke apparaturen jullie nodig hebben (overhead projector/beamer). Ook de ‘Presidente’ geeft een kopie van het ingevulde Planningsformulier (Word document of Google Doc) aan de docent.
Jullie gaan jullie reisprogramma aan de deelnemers van de Romereis presenteren. Jullie docent heeft van tevoren de volgorde bepaald van de verschillende presentaties. Jullie weten dus wanneer jullie aan de beurt zijn.
De reiscommissie die de meeste stemmen krijgt mag zijn reisprogramma aan de schoolleiding geven voor jullie komende Romereis!
Tijdens de volgende Italiaanse les gaan jullie met z’n allen deze activiteit evalueren in het Nederlands: hoe vonden jullie het? wat hebben jullie geleerd? wat had anders kunnen gaan? Kijk daarvoor ook bij Conclusie.
Tevens zal de docent jullie producten beoordelen volgens de beoordelingscriteria.